یزد پورتال
15 خرداد 1404 - 15:01

یادداشت|عرفه؛ روز بازگشت به خویشتن و خدای خویش

روز عرفه، فرصتی استثنایی برای توبه، خودشناسی و پیوند دوباره با خداست؛ روزی که در آن دعا، معرفت و بازگشت معنا می‌گیرد.

خبرگزاری تسنیم یزد -روز عرفه یکی از عظیم‌ترین و تأثیرگذارترین مناسبت‌های اسلامی است که در میان مسلمانان، به‌ویژه در فرهنگ شیعی، جایگاه خاصی دارد. این روز که به‌عنوان نهم ذی‌الحجه شناخته می‌شود، فرصتی گران‌بها برای بازگشت به خداوند، تفکر در خویشتن و راز و نیاز با معبود است. عرفه روزی است که دل‌ها به آسمان نزدیک‌تر می‌شوند و درهای رحمت الهی بیش از همیشه گشوده‌اند.

برخلاف دیگر اعیاد اسلامی که با جشن، سرور و اعمال جمعی همراه‌اند، عرفه روزی برای خلوت، تأمل و زمزمه‌های عمیق درونی است. این روز نه جشن است، نه ماتم؛ بلکه فرصتی است میان این دو، برای بازنگری در مسیر زندگی، یادآوری فقر ذاتی انسان و امید به رحمت واسعه پروردگار. دعای عرفه امام حسین(ع) در این روز، تجلی کامل چنین روحیه‌ای است: هم سرشار از معرفت است و هم لبریز از عشق.

عرفه دقیقاً در آستانه عید قربان قرار دارد؛ گویی مقدمه‌ای است برای آن که انسان، پیش از هرگونه تقرب، ابتدا خود را بشناسد، پاک شود و آگاهانه قدم در مسیر فداکاری بگذارد. آن‌که عرفه را دریابد، آمادگی آن را دارد که مانند ابراهیم، تسلیم باشد و مانند اسماعیل، قربانی درگاه محبوب شود. موقعیت زمانی این روز، آن را به حلقه اتصال میان دعا و عمل، تفکر و تسلیم تبدیل کرده است.

جایگاه عرفه در تقویم عبادی مسلمانان

روز عرفه یکی از اصلی‌ترین ارکان مناسک حج است و بدون آن، حج ناقص می‌ماند. زائران بیت‌الله الحرام در این روز در صحرای عرفات وقوف می‌کنند و با دل‌هایی آکنده از خشوع، به درگاه الهی پناه می‌برند. این وقوف از ظهر تا غروب روز نهم ذی‌الحجه انجام می‌گیرد و چنان اهمیتی دارد که در احکام فقهی، اگر حاجی آن را از دست بدهد، حج وی باطل خواهد بود. عرفه در دل مناسک حج، نماد بازگشت انسان به اصل خویش است؛ لحظه‌ای برای ایستادن، اندیشیدن، گریستن و از سر نو ساختن.

اما عظمت این روز تنها محدود به حاجیان نیست. در منابع دینی، آثار و برکات عرفه به‌گونه‌ای بیان شده که همه مسلمانان، حتی آنان که در حج نیستند، می‌توانند بهره‌مند شوند. دعا، استغفار، روزه و تلاوت دعای عرفه از جمله اعمالی است که برای غیرحاجیان توصیه شده و راهی است برای اتصال قلبی آنان به حقیقت عرفات. گویی صحرای عرفه، نه مکانی جغرافیایی، بلکه میدانی است در دل هر مؤمن، برای ایستادن در برابر خدا و بازشناسی خویشتن.

عرفه؛ روز شناخت و بازشناسی حقیقت

واژه «عرفه» از ریشه «عَرَفَ» به معنای شناخت و آگاهی گرفته شده و از همین روست که بسیاری از مفسران و عارفان، این روز را «روز معرفت» نامیده‌اند. در روایت‌ها آمده است که یکی از دلایل نام‌گذاری این روز به عرفه، زمانی است که حضرت جبرئیل مناسک حج را به حضرت ابراهیم (ع) آموخت و ابراهیم در پایان فراگیری آن گفت: «عرفتُ»؛ یعنی شناختم. این تعبیر، روز عرفه را از یک مناسبت عبادی صرف، به عرصه‌ای برای بازشناسی، بازگشت و آگاهی تبدیل می‌کند؛ فرصتی که انسان نه فقط مناسک، که حقیقت خود را نیز بشناسد.

در این میان، دعای عرفه امام حسین (ع) جایگاهی خاص دارد. این دعا که در عرفات و در همان روز از سوی سیدالشهدا(ع) انشا شده، مملو از تعبیرات ژرف عرفانی و معرفتی است. امام حسین(ع) در این دعا، از نعمت وجود، آفرینش، عقل، عشق و هدایت سخن می‌گوید و در نهایت، محور اصلی دعا را بر معرفت الهی قرار می‌دهد. وی تأکید می‌کند که اگر کسی خدا را نشناسد، هرچه دارد بی‌ارزش است و اگر معرفت الهی را بیابد، همه چیز یافته است. عرفه، در نگاه امام حسین(ع)، نه‌فقط روز دعا که لحظه کشف حقیقت و رسیدن به بصیرتی عمیق‌تر نسبت به خالق است.

عرفه؛ روز بازگشت، توبه و آغوش گشوده رحمت

روز عرفه از آن روزهایی است که در آن آسمان گشوده می‌شود و دل‌ها برای توبه آماده‌تر از هر زمان دیگری‌اند. این روز، بستر مناجات، استغفار و بازگشت به خداوند است. در احادیث آمده است که گناهکارترین انسان‌ها کسانی هستند که حتی در روز عرفه نیز آمرزیده نشوند. عرفه، مجالی است تا انسان، بار گناهان را زمین بگذارد و با قلبی سبک‌بال‌تر به سوی رحمت الهی بازگردد. دعاهای وارده در این روز، مانند دعای عرفه امام حسین(ع) و مناجات امام سجاد(ع)، لبریز از لحن توبه، فروتنی و امید به عفو است.

در صحیفه سجادیه نیز امام زین‌العابدین(ع) نجوای جان‌سوزی با خدا دارد که در آن از لغزش‌ها یاد می‌کند و از رحمت بی‌انتها مدد می‌طلبد. وی با زبان دل از کوتاهی‌های انسان سخن می‌گوید و در عین حال امید را چراغ راه بازگشت می‌سازد. این جنبه از عرفه، یعنی توبه و بازگشت، انسان را از سطح ظاهری عبادت به لایه‌های عمیق‌تر رابطه با خدا می‌برد. عرفه تنها برای زائران عرفات نیست؛ بلکه برای هر دل خسته‌ای است که می‌خواهد دوباره آغاز کند.

 دعای عرفه؛ شاهکار نیایش، آیینه عشق و شناخت

دعای عرفه امام حسین(ع)، فقط یک متن دعا نیست، بلکه اثری فاخر از حیث ادبی، عرفانی و معرفتی است. این دعا با حمد خدا آغاز می‌شود و لایه‌به‌لایه، انسان را از شناخت نعمت‌های بیرونی تا حضور در ساحت رازآلود خداوند می‌برد. سبک نگارش دعا سرشار از استعاره، تشبیه و تصویرسازی است؛ گویی واژه‌ها از دل شعله‌ور امامی برخاسته‌اند که در میانه حج، به وصال خدا نزدیک‌تر شده است. هر جمله، ضربه‌ای بر حجاب‌های جهل و غفلت است و هر بند، نوری برای روشنایی دل.

تأثیرگذاری این دعا بر دل‌های آماده، چنان است که حتی شنیدنش می‌تواند اشک از چشمان جاری سازد. ساختار دعا، تدریجی و هدفمند است؛ از یادآوری نعمت‌ها تا عجز بندگی، و از ستایش خدا تا تمنای بخشش و وصال. برای انسان معاصر که گاه کلمات دعا برایش کلیشه شده‌اند، دعای عرفه می‌تواند دوباره معنای دعا را زنده کند. این متن، همانند پلی است که عقل را به دل و کلام را به اشک پیوند می‌زند.

عرفه؛ پیامی برای انسانِ بی‌قرارِ امروز

در دنیایی که پر از هیاهو، سرعت و اضطراب است، روز عرفه دعوتی است به سکوت، تأمل و بازگشت به درون. عرفه به ما یادآوری می‌کند که در شتاب زندگی مدرن، چیزی گم شده است: خلوت با خدا، تأمل در خویشتن و یادآوری جایگاه انسان در هستی. اگرچه عرفه روزی خاص در تقویم عبادی است، اما پیام آن فراتر از مناسک است؛ عرفه فریادی خاموش است برای بازگرداندن آرامش گمشده انسان امروز.

روز عرفه، انسان را به درون دعوت می‌کند، به صدای وجدان، به صداقت در برابر خویشتن. در روزگاری که انسان‌ها بیشتر با دستگاه‌ها و شبکه‌ها سخن می‌گویند تا با خالقشان، عرفه فرصتی است برای سکوتی سرشار از معنا. این روز، نیاز روح امروز ماست که در میان انبوه داده‌ها، جایی برای داده‌های آسمانی باز کند. عرفه، نسخه‌ای است برای انسان بی‌قرار که نیاز به قرارگاهی فراتر از زمین دارد.

عرفه را از دست نده؛ فرصتی برای تغییر از درون

روز عرفه، صرفاً یک مناسبت تقویمی نیست، بلکه میعادگاهی است برای تحولی عمیق در درون انسان. در زمانی که زندگی روزمره با شتاب و فشار ما را از اصل وجودمان دور کرده، عرفه ما را به توقف، تأمل و بازسازی پیوند با خالق فرامی‌خواند. هرکس با هر میزان از فاصله، می‌تواند در این روز، قدمی به سمت نور بردارد. دعوت به بهره‌برداری معنوی از این روز، دعوتی است برای نجات فردی؛ فرصتی که در آن هرکس به قدر تشنگی‌اش از چشمه معرفت می‌نوشد.

نباید عرفه را تنها روز حاجیان دانست؛ برای آنان که از خانه خدا دورند، خانه دل می‌تواند محراب راز و نیاز باشد. یک توبه خالصانه، یک قطره اشک، یا حتی یک نیت پاک می‌تواند نقطه آغاز یک مسیر روشن باشد. اگرچه این روز در تقویم تنها یک عدد است، اما در حیات روح، می‌تواند آغاز یک حیات دوباره باشد. بهره‌برداری معنوی از عرفه نیاز به هیچ تشریفاتی ندارد؛ فقط دلی حاضر، گوشی شنوا و دستی بالا رفته به‌سوی آسمان.

پنجره‌ای باز به آسمان؛ لحظه‌هایی که برنمی‌گردند

لحظه‌های عرفه، پنجره‌هایی کوتاه اما روشن به‌سوی آسمان‌اند؛ پنجره‌هایی که هر لحظه ممکن است بسته شوند. عرفه، از آن فرصت‌های بی‌تکرار است که اگر از دست رود، ممکن است سال‌ها حسرت آن باقی بماند. در روایات آمده که دعای روز عرفه رد نمی‌شود، مگر برای کسی که خود، آن را با دل مرده یا زبان آلوده تباه کند. این روز، فرصتی طلایی برای دعا، طلب حاجت و پاکسازی روح است؛ همان‌گونه که باران، زمین خشک را زنده می‌کند، دعای عرفه نیز می‌تواند دل‌های خشکیده را طراوت ببخشد.

خداوند در این روز، بندگان را با نظر رحمت می‌نگرد؛ کافی‌ست کسی دست به دعا بردارد، تا از این درگاه ناامید برنگردد. چه بسیار گره‌هایی که در این روز گشوده شده، و چه اشک‌هایی که با برکت عرفه پاک شده‌اند. این لحظه‌ها، سریع‌تر از آن می‌گذرند که فکرش را کنیم، اما اثرشان می‌تواند سال‌ها در زندگی بماند. باید به عرفه مانند ثانیه‌های طلایی نگاه کرد؛ لحظه‌هایی که اگر درکشان کنیم، ما را تا سال بعد روشن نگاه خواهند داشت.

دل را به دست بگیر؛ دعای عرفه را با حضور قلب بخوان

دعای عرفه امام حسین(ع)، اگر با حضور دل و توجه خوانده شود، می‌تواند تحولی شگرف در انسان ایجاد کند. اما اگر تنها با زبان تکرار شود، ممکن است جز خستگی یا عادت چیزی به بار نیاورد. راز بهره‌مندی از این دعا، در «حضور قلب» است؛ یعنی اینکه هر جمله را بفهمیم، مزه مزه کنیم، با جانمان بخوانیم. امام حسین(ع) این دعا را در بیابان عرفات نخواند تا فقط کلمات را ادا کند؛ او با هر بند، دری به سوی خدا گشود. اگر ما هم بخواهیم همان مسیر را طی کنیم، باید دل را از غفلت بشوییم و آن را همسفر کلمات کنیم.

قرائت دعای عرفه می‌تواند به عبادتی عمیق تبدیل شود، اگر قلب و جان در آن شرکت کنند. سکوتی کوتاه پیش از آغاز دعا، تأملی بر معناهای آن در حین قرائت، و اشکی که بی‌اختیار جاری شود، نشانه‌های این حضورند. نیازی نیست همه دعا را کامل بخوانیم؛ کافی است یک جمله از عمق جان گفته شود تا معجزه‌اش در دل ما نقش ببندد. این دعا نسخه‌ای آماده برای گفت‌وگو با خداست؛ فقط باید صدای دل‌مان را نیز به آن بیفزاییم.

یادداشت از  سمانه حسینی فهرجی

انتهای پیام/781

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1901171